PROIECTE ‘COMENIUS’
Action Method Improving Motivation and Quality in the Learning Situations – Margaritescu Carmen (august 2010)
Date generale referitoare la mobilitate:
- Programul: Invatare pe tot parcursul vietii
- Componenta: Comenius
- Actiunea: Mobilitati individuale – formare continua pentru personalul implicat in educatia scolara din invatamantul preuniversitar
- Beneficiarul grantului: MARGARITESCU CARMEN
- Titlul activitatii de formare: Action Method Improving Motivation and Quality in the Learning Situations
- Locul activitatii de formare: Finalanda, Kalajoki
- Institutia organizatoare: Universitatea Consertium Chydenius din Kokkola, Finlanda
- Perioada cursului: 22.08.2010-28.08.2010
- Tari reprezentate de participantii la stagiu:
- Spania
- Romania
- Portugalia
- Franta
- Turcia
- Lituania
- Letonia
- Slovacia
- Limba in care s-a desfasurat stagiul: limba engleza
- Formatori:
- Ulla Salomäki
- William O’Gorman
- Suvi Päivärinta
- Claudia Ramos
- Vyron Ntegkas
- Kornel Rostas
Desfasurarea unui stagiu Comenius:
- Perioada de pregatire a participarii la stagiu, care se desfasoara in tara de origine si care presupune:
- cunoasterea programului si a tematicii cursului pe baza materialelor puse la dispozitie de catre organizator
- consultarea bibliografiei suplimentare: Daniel Goleman, „Inteligenta emotionala”
- pregatirea unor materiale de prezentarea propriei activitati si a sistemului educational din Romania (prezentarea unui poster)
- Perioada de participare: 22-28.08.2010
- Perioada de evaluare a fost realizata in trei parti: mai intai a fost trimisa participantilor o preevaluare a expectantelor legate de curs, dupa care am completat un chestionar de evaluare a viziunii generale asupra stagiului de formare, iar dupa sase luni vom completa un formular de postevaluare
Obiectivul cursului:
- imbunatatirea nivelului motivational in situatiile de invatare
- stabilirea unui climat pozitiv destinat invatarii si exprimarea libera a propriilor ganduri si emotii
- clarificarea scopului invatarii
- organizarea invatarii
- echilibrarea componenteleor emotionale si intelectuale in procesul de invatare
Cuprinsul cursului:
- Ziua 1:
- cunoasterea cursantilor si formarea grupurilor, exercitii de grup, reflectii si implementare in cadrul clasei
- Ziua 2:
- exercitii care au promovat siguranta in grup,educatie pentru sanatate, imbunatatirea motivatiei in situatiile de invatare
- Ziua 3:
- workshopuri, exercitii, reflectii si implementare in clasa
- Ziua 4:
- vizite in scoli, excursie in Kokkola
- Ziua 5:
- exercii de grup si reflectii
- Ziua 6:
- formarea unor grupuri de evaluare a punctelor critice
- Ziua 7:
- exercitii si inmanarea certificatelor de participare la cursul de formare
Documente obtinute in urma stagiului:
- Certificat de participare echivalat de CNPFA cu un numar de credite, stabilit in urma unui raport final de diseminare a informatiilor trimis catre ANPCDEFP
- CV Europass – document european ce cuprinde competentele sau rezultatele academice obtinute de o persoana pe parcursul unei perioade petrecute intr-o alta tara europeana
Reflectii pe marginea cursului:
- Cursul a fost bine organizat din toate punctele de vedere. Atat trainerul Ulla Salomaki cat si asistentii sai s-au preocupat ca noi sa asimilam cat mai bine informatiile, iar noi ne-am implicat in activitatile de grup astfel incat produsul final al fiecarui exercitiu sa fie bine realizat
- Stagiul de formare mi-a oferit posibilitatea de a-mi imbunatati competentele sociale, desi nu acesta era obiectivul principal al cursului
- Atmosfera din cadrul salii de curs a fost buna, a.i. am participat cu placere la toate activitatile. Fiecare participant al stagiului de formare si-a exprimat liber opiniile, am colaborat si s-au legat prietenii. Pe viitor speram sa putem realiza parteneriate educative, la finalul carora elevii si profesorii sa aiba beneficii educative si profesionale
In loc de concluzii:
- Acest curs de formare profesionala mi-a redat o noua viziune psihopedagogica, abordarea trainerului a fost cat se poate de usoara si interactiva, exercitiile desfasurate aici putand fi aplicate intr-un spatiu deschis sau in excursii, cu conditia ca participantii sa treaca de pragul de reticenta la nou sau la schimbare,se implice si sa fie dispusi sa colaboreze
Poze din timpul stagiului:
Sensitization training about migration, racism, discrimination, culture and diversity – Gheorghe Ion (mai, 2010)
Date generale referitoare la mobilitate:
- Programul: Invatare pe tot parcursul vietii
- Componenta: Comenius
- Actiunea: Mobilitati individuale – formare continua pentru personalul implicat in educatia scolara din invatamantul preuniversitar
- Numarul de referinta: 10-313-CG-IS
- Beneficiarul grantului: GHEORGHE ION
- Titlul activitatii de formare: Sensitization training about migration, racism, discrimination, culture and diversity (Sensibilizare asupra migratiei, rasismului, discriminarii, culturii si diversitatii)
- Locul activitatii de formare: Borgarnes, ISLANDA
- Institutia organizatoare: INTERCULTURAL ICELAND
- Perioada cursului: 23.05.2010 – 28.05.2010
- Tari reprezentate de participantii la stagiu:
- Angia
- Belgia
- Finlanda
- Germania
- Grecia
- Italia
- Letonia
- Lituania
- Portugalia
- Romania
- Limba in care s-a desfasurat stagiul: limba engleza
- Formatori:
- Guðrún Pétursdóttir (Islanda)
Desfasurarea unui stagiu Comenius:
- Perioada de pregatire a participarii la stagiu, care se desfasoara in tara de origine si care presupune:
- cunoasterea programului si a tematicii cursului pe baza materialelor puse la dispozitie de catre organizator
- consultarea unei bibliografii suplimentare
- pregatirea unor materiale legate de propria activitate profesionala preum si materiale privind prezentarea scolii, a sistemului educational din Romania
- Perioada de participare efectiva la curs petrecuta in strainatate.
- Perioada de evaluare, in cursul careia participantii:
- pun in practica noile cunostinte si aptitudini dobandite
- se asigura de obtinerea unui feed-back corespunzator
- redacteaza un raport asupra progreselor inregistrate dupa participarea la curs
- elaboreaza strategia de evaluare a impactului asupra elevilor, a institutiei, parintilor, comunitatii locale
Obiectivul cursului:
- Constientizarea formabililor cu privire la fenomenul de globalizare culturala
- Completarea cunostintelor despre actuala etapa a fenomenelor migrationiste si a consecintelor lor negative
- Stereotipuri, prejudecati, rasism si discriminare
- Constientizarea diverselor forme de manifestare a rasismului si discriminarii
- Exersarea diverselor concepte relative la tema propusa si realizarea unui schimb de experienta in materie
- Discutarea si exersarea unor metode activ-participative de lucru cu grupuri aflate in pericol de a fi discriminate
- Experimentarea capacitatii de a organiza activitati specifice pentru grupuri in care se inregistreaza atitudini negative impotriva celui de alaturi
- Exersarea unei game variate de metode de organizare a activitatilor multi si interculturale
- Experimentarea unor seturi de metode noi, cu aplicabilitate generala in activitatea educationala
Cuprinsul cursului:
- Ziua 1:
- Intalnirea participantilor cu Gudrun în Reykjavik
- Deplasarea la Borgarnes
- Cazare
- Cina urmata de activitati nonformale de intercunoastere
- Ziua 2:
- Introducere in program
- Exercitii de intercunoastere. Activitati vizand crearea unei atmosfere de lucru constructive, favorabile invatarii
- Pauza
- Prezentarea cursului, necesitatii, beneficiilor şi metodologiei de lucru
- Educatia interculturala- ratiune si metodologie
- Pranz
- Educatie inter si multiculturala cu copiii ai adultii. Activitate de grup
- Putem schimba ceva? Prezentarea produselor muncii in grup. Evaluarea activitatii
- Cunoasterea asezarii Borgarnes, vizita la muzeul local
- Cina
- Ziua 3:
- Activitati recapitulative vizand fixarea obiectivelor si diverselor tipuri de activitati educatiei inter si multiculturale. Activitati de grup.
- Educatie anti-rasism. Lectura individuala si in grup asupra unor metode care pot fi folosite pentru grupuri tintă de varste si preocupari diverse. Prejudecata si civism. Educatia antidiscriminare: necesitate, grupuri tinta, metode de lucru.
- Pauza
- Metoda CLIM şi valoarea sa educativă
- Pranz
- Excursie in zona Borgarfjordur- cascade, izvoare fierbinti, situri istorice
- Rasismul: definitie, forme de manifestare, consecinte, modalitati de educatie anti-rasism.
- Grupuri de lucru.Prezentarea şi exersarea altor metode de lucru.Evalurea activitatii.
- Cina
- Ziua 4:
- Exemple de modalitati de formare pentru personalul ce lucreaza cu tinerisi adulti- servicii publice, scoli, universitati, departamentele de resurse umane de la companii private,organizatii non profit, etc. Exemple de bune practici.
- Pranz
- Diversitate, rasism si discriminare. Migratie, stereotipii, prejudecati si discriminare. Diferite forme de rasism si discriminare fatise ori ascunse.
- Drumetie în Borgarnes si imprejurimile acestuia.
- Cina
- Ziua 5:
- Discutii asupra activitatilor din ziua precedenta. Ce putem folosi in activitatea cotidiana?
- Sfaturi pentru cei ce urmeaza sa dezvolte proiecte de cursuri/seminarii despre prejudecati si rasism. Tehnici de predare.
- Pauza
- Constituirea grupurilor de lucru. Lucru in echipa pe diverse niveluri de invatare. Se vor realiza proiecte de activitati pentru grupuri tinta diferite, realizate in detaliu, pentru a putea fi utilizate cat mai curand in activitatea cotidiana. Se vor folosi materialele indicate in suportul de curs si exemple individuale.
- Pranz
- Continuarea lucrului in echipa. Detalierea propriilor programe anti-prejudecata.
- Excursie pe muntele vulcanic Kolbeinstadafjall
- Vizitarea unei ferme traditionale islandeze
- Cina
- Ziua 6:
- Prezentarea rezultatelor muncii in grup. Discutii pe marginea proiectelor prezentate, a metodelor si obiectivelor vizate de propunatori.
- Discutarea si evaluarea programului de formare. Propuneri vizand perfectionarea/extinderea cursului.
- Discutii si informatii în legatura cu viitoarea colaborarea virtuala a participantilor in legatura cu diseminarea/aplicarea/continuarea formarii in domeniile de interes propuse de ICI.
- Pranzul
- Excursie-Thingvellir, Gullfoss şi Geysir
- Cina la restaurant in Reykjavik
- Ziua 6:
- Ramas bun, Islanda!
Documente obtinute in urma stagiului:
- Certificat de participare
- Document de mobilitate Europass – document european ce cuprinde competentele sau rezultatele academice obtinute de o persoana pe parcursul unei perioade petrecute intr-o alta tara europeana
Reflectii pe marginea cursului:
- Metodologia cursului a permis tuturor participantilor sa obtina abilitati in utilizarea diferitelor instrumente, care sa ajute la crearea de medii inovatoare de invatare.
- La toate sesiunile stagiului s-au folosit foarte mult discutiile si dezbaterile, acestea alternand cu prezentari scurte, în format electronic, a unor materiale, pentru a facilita intelegerea notiunilor corespunzatoare. Totul a fost valorificat la maxim, toti au fost implicati permanent, punandu-se accent deosebit pe modul cum se simt participantii in diferite situatii.
- Evaluarea cursului a constat in prezentarea unui program de formare, de sensibilizare asupra migratiei, prejudecatilor, discriminarii, etc., adresat unui grup special cu care participantii urmeaza sa lucreze.
- Cursul nu s-a terminat – exista o comunicare pe Internet, intre cursanti sau / si formatoare, pentru impartasirea experientelor privind noile metode invatate.
- Am remarcat modul impecabil de organizare a stagiului, experienta formatoarei, diversitatea materialelor.
- Cursul mi-a permis sa cunosc profesori din diverse sisteme de invatamant, traineri din diferite organizatii, putand astfel sa compar aspecte ale procesului educativ din spatii culturale si geografice diverse.
- Prin excursiile la care am participat – in zona Borgarfjordur (cascade, izvoare fierbinţi), pe muntele vulcanic Kolbeinstadafjall, la o ferma traditionala islandeza, la parcul national Thingvellir, la Gullfoss şi Geysir, am avut ocazia sa iau contact cu cultura si civilizatia Islandei, sa compar, impreuna cu ceilalti participanti la curs, diferite aspecte de pe aceste meleaguri.
Linkuri utile pentru o mai buna informare:
- http://www.anpcdefp.ro/
- http://www.ici.is/
In loc de concluzii:
- „Cine spune intercultural spune in mod necesar, plecand de la sensul plenar al prefixului inter- interactiune, schimb, deschidere, reciprocitate, solidaritate obiectiva. Spune, de asemenea, dand deplinul sens termenului cultura: recunoasterea valorilor, a modurilor de viaţa, a reprezentarilor simbolice la care se raporteaza fiintele umane, indivizii sau societatile, in interactiunea lor cu altul si in intelegerea lumii, recunoasterea importantei lor, identificarea interactiunilor care intervin simultan intre multiplele registre ale aceleiasi culturi si între diferite culturi” – Micheline Rey. Deziderat realizabil prin:
- eliminarea ideilor preconcepute, a miturilor precum si a diversiunilor interetnice si interconfesionale
- demontarea stereotipiilor legate de etnie si confesiune
- creerea unui cadru firesc de dialog intre participantii la actul educational
- intarirea constiintei de identitate prin imbogatirea cunostiintelor despre alter si ego reducand astfel pericolele generate de crizele de identitate
- pregatirea unor generatii de multiplicatori capabili de promovarea si dezvoltarea unor relatii armonioase intre comunitatile etnice şi confesionale
- pregatirea cetatenilor pentru integrarea in societatea europeana ce poate asigura, conform principiului ”Uniti in diversitate”
- mentinerea identitatii in cadrul unei societati deschise la dialog multi- şi intercultural.
Poze din timpul stagiului:
Eduquer à la citoyenneté a travers les situations-problemes - Iosifescu Carmen (noiembrie 2009)
Date generale referitoare la mobilitate:
- Programul: Invatare pe tot parcursul vietii
- Componenta: Comenius
- Actiunea: Mobilitati individuale – formare continua pentru personalul implicat in educatia scolara din invatamantul preuniversitar
- Numarul de referinta: COM – 9-896-CG-IT
- Beneficiarul grantului: IOSIFESCU CARMEN
- Titlul activitatii de formare: Eduquer à la citoyenneté a travers les situations-problemes (Educatie pentru cetatenie prin situatii problema)
- Locul activitatii de formare: Paris, FRANTA
- Institutia organizatoare: AFORII – Associazione Formazione e Ricerca Internazionale, ITALIA
- Perioada cursului: 29.11.2009 – 6.12.2009
- Tari reprezentate de participantii la stagiu:
- Italia
- Romania
- Franta
- Limba in care s-a desfasurat stagiul: limba franceza
- Formatori:
- Claudia Corselli – manager proiect (Italia)
- Gerard De Vecchi – prof. univ. (Franta)
- Donata Lo Bosco (Italia)
- Donatella Scelfo (Italia)
Desfasurarea unui stagiu Comenius:
- Perioada de pregatire a participarii la stagiu, care se desfasoara in tara de origine si care presupune:
- cunoasterea programului si a tematicii cursului pe baza materialelor puse la dispozitie de catre organizator
- consultarea unei bibliografii suplimentare
- pregatirea unor materiale legate de propria activitate profesionala preum si materiale privind prezentarea scolii, a sistemului educational din Romania
- Perioada de participare efectiva la curs petrecuta in strainatate.
- Perioada de evaluare, in cursul careia participantii:
- pun in practica noile cunostinte si aptitudini dobandite
- se asigura de obtinerea unui feed-back corespunzator
- redacteaza un raport asupra progreselor inregistrate dupa participarea la curs
- elaboreaza strategia de evaluare a impactului asupra elevilor, a institutiei, parintilor, comunitatii locale
Obiectivul cursului:
- Intelegerea in profunzime a ceea ce inseamna educatia pentru cetatenie
- Analizarea demersului pedagogic fondat pe situatii – problema
- Instrumentarea cursantilor cu mijloace pentru a pune in practica acest demers
- Furnizarea materialelor suport pentru difuzare si diseminare
- Analizarea coerentei intre parcursul formativ trait de formabili si ceea ce programele ministeriale din anumite tari europene prevad pentru educatia pentru cetatenie.
Cuprinsul cursului:
- Ziua 1:
- Deschidere
- Prezentarea formatorilor, a cursantilor si listarea asteptarilor acestora fata de curs
- Prezentarea mediului cultural din care provine fiecare participant.
- Prezentarea tematicii cursului Activitati pe grupe.
- Vizite culturale
- Ziua 2:
- Activitate in plen, a trai o situatie-problema
- Reflectii teoretice privind conceptul de situatie-problema
- Activitati pe grupe
- Vizite culturale
- Ziua 3:
- Conceptul de cetatenie
- Demersul pedagogic bazat pe situatii problema si gasirea unor instrumente pentru aplicarea in practica scolara
- Ziua 4: zi libera
- Ziua 5:
- Educatia pentru cetatenie
- Demersul de rezolvare, gestionare a situatiilor problema
- Aprofundare si exemple de situatii problema deja experimentate in clasa
- Experiente practice ale stagiarilor privind educatia pentru cetatenie
- Vizite culturale
- Ziua 6:
- Crearea de situatii problema plecand de la obstacolele date
- Evaluarea finala
- Furnizarea tuturor documentelor utile pentru difuzarea si diseminarea continutului cursului
- Discutarea posibilelor directii de continuare a comunicarii si colaborarii intre participantii la curs
- Cina festiva
- Excursie organizata in Paris
Documente obtinute in urma stagiului:
- Certificat de participare – echivalat de CNPFA cu un numar de credite stabilit in urma unui raport
- Document de mobilitate Europass – document european ce cuprinde competentele sau rezultatele academice obtinute de o persoana pe parcursul unei perioade petrecute intr-o alta tara europeana
Reflectii pe marginea cursului:
- Cursul a fost foarte bine structurat astfel incat sǎ ne ofere informatii cat mai variate si mai utile. Metodologia formarii a privilegiat munca in echipa, participantii au reflectat in comun asupra demersurilor pedagogice, axandu-se pe experientele fiecaruia, au elaborat materiale plecand de la suporturi si obiective selectionate, au prezentat experiente personale legate de tematica
- Stagiul mi-a oferit posibilitatea de a-mi imbunatati competentele de limba franceza, de a o promova si de a o percepe ca limba vorbita de locuitori de diferite origini sociale, culturale si etnice
- Atmosfera a fost una destinsa, stagiul fiind un bun prilej de a veni in contact cu viata si cultura franceza ale caror aspecte le stiam doar din materiale informative.
- Cursul a fost o experientǎ unicǎ, iar faptul ca tematica a fost una generoasa, cu posibilitati largi de abordare si aplicare face ca intreg bagajul de cunostinte asimilate sa fie valorificat in intreaga activitate profesionala
- Dezvoltarea de retele de comunicare prin intermediul internetului cu partenerii de curs din alte tari a avut si are un impact important asupra activitatii mele, creand astfel bazele construirii de parteneriate in beneficiul elevilor si crearea de noi relatii profesionale cu specialisti din alte medii educationale si culturale
- Stagiul mi-a permis sa inteleg in profunzime ceea ce inseamna educatia pentru cetatenie in toate dimensiunile sale educative, pedagogice, metodologice, practice. Educatia pentru cetatenie este implementata diferit in tarile Europei (poate fi predata printr-o abordare cross-curriculara, integrata uneia sau mai multor discipline scolare, poate lua forma unui curs optional, s.a.). Cunoasterea unor astfel de aspecte duce la largirea viziunii institutiei scolare si la diversificarea modalitatilor de implementare a educatiei pentru cetatenie in scoala
- Prin participarea la acest curs am dobandit posibilitatea de a face, in mod pertinent, o observatie si o analiza comparativa a diverselor sisteme educative si a politicilor in materie de invatamant privind tematica cursului
- Schimbul de experiente, metode, activitati realizat de stagiarii prezenti a dus la imbogatirea „portofoliului” profesional
Linkuri utile pentru o mai buna informare:
- http://www.anpcdefp.ro/
- http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/index.cfm?fuseaction=DisplayCourse&cid=22986
- http://www.ciep.fr
In loc de concluzii:
- Formarea profesionala in context european trebuie sa inceapa de la cunoasterea foarte buna a unei limbi de circulatie internationala, de preferinta limba engleza sau franceza -daca vrem sa avem parte de cat mai multe oportunitati.
- Trebuie sa ai o buna pregatire profesionala de specialitate. Daca nu o poti pune in valoare, intampini dificultati si frustrari.
- Este deosebit de importanta capacitatea de a comunica, de a relationa, de a transmite ceea ce ai de spus despre tema abordata, despre tara ta, despre poporul tau, despre tine. Atentie la modul tau de a te prezenta! Ceilalti participanti isi formeaza o parere despre tara si poporul tau prin modul cum te percep ei pe tine.
- Deschiderea europeana iti ofera largi perspective. Te intrebi care sunt acelea? Auzi ca ar exista, dar nu stii de ele? Achizitioneaza un calculator, conecteaza-te la Internet, invata sa accesezi calculatorul si apoi singur vei afla. Concluzia: trebuie sa ai abilitati de folosire a calculatorului si Internet-ului. Fara ele nu se poate, daca vrei sa progresezi.
- Un alt punct la fel de important: nu neglija informatia. Nu degeaba se spune ca informatia inseamna putere. Informatia reprezinta cheia participarii active in societatea de azi. Informatia iti da posibilitatea de a lua deciziile potrivite situatiilor zilnice. Europa nu duce lipsa de oportunitati dar, ca sa beneficiezi de ele, trebuie sa ai informatii corecte si la timp. Sunt mai multe servicii care sunt gata sa te ajute sa dai un sens Europei, oferindu-ti informatia pe care o vrei, exact atunci cand iti trebuie.
Poze din timpul stagiului: